Så hittar du balansen med smarta KBT-övningar

Livet är för de allra flesta stressigt och det kräver därför att man verkligen tar sig tiden för återhämtning om man vill lyckas med att skapa ett balanserat liv där både själ, hjärta och huvud hänger med och mår bra. Det finns som tur är många bra saker man kan inför i sin dagliga rutin för att må så bra man bara kan.

Psykisk hälsa är ett aktuellt ämne

Ingen vet vad som kommer att ske imorgon och det gäller därför att göra kloka val för att man ska må bra idag. Att investera i sin egen psykiska hälsa är därför en god sak att göra oavsett om man någonsin haft problem eller ej. Intresserad av att få veta mer om en plats du kan vända dig till – på carolinekraus.se kan du läsa mer om psykolog och psykoterapeut Caroline Kraus och hennes mottagning som ligger i centrala Stockholm. Hon hjälper varje år mängder av patienter till ett bättre liv.

Tidigare fanns det ett tråkigt stigma kring just besök hos en psykolog eller terapeut av något slag men i takt med att samhället har utvecklats har också stigmat försvunnit. Allt fler människor talar om de faktum att de väljer att gå till en psykolog för att samtala eller att de någon gång gjort det under sitt liv. Fördelarna med att gå till en terapeut om man känner att man behöver tala med någon är flera, oavsett om man har ett specifikt problem eller mer vill ha rådgivning kring hur man går framåt i sitt liv för att hitta det sätt att leva man söker.

Fördelar med att gå till en psykolog eller terapeut

  • Du får en möjlighet att reda ut det du funderar på i samtal med en person som inte känner dig. Detta kan vid första anblick kanske tyckas som något dåligt eftersom de inte vet vem du är som person men faktum är att en neutral person många gånger bättre kan erbjuda dig nya infallsvinklar som du inte räknat med. Att de inte är känslomässigt involverade i ditt liv är något positivt eftersom det dem säger inte är färgat av deras känslor för dig.
  • Du kan få verktyg att arbeta med i vardagen som gör att du lättare kan hantera olika situationer där du tidigare funnit det komplicerat att veta hur du ska agera och göra för att må bra även efter den är slut. Så hittar du balansen med smarta KBT-övningar och kan sedan må bättre än någonsin eller får en bättre känsla av lugn i andra situationer då du kan komma att behöva det i vardagen.

Vill du veta mer om vad det kostar? Ditt pris för en kbt-session hos Caroline finns här så det är bara att gå in och läsa men kom ihåg att du ofta kan få hjälp av din arbetsgivare eller ett upplägg som fungerar för din plånbok. Din psykiska hälsa kommer först, det mesta går att ordna så att du får hjälp.

Medias artiklar om psykisk hälsa

Eftersom samhället ser ut som det gör med mycket stress och press på att vara och se ut på ett visst sätt är det många människor som känner sig utmattade av allt. Kraven gör att fler faller mellan stolarna och därför är det många som är intresserade av att läsa om just psykologi och hälsa i tidningen. Så hittar du balansen med smarta KBT-övningar är en rubrik man ser då och då. Sveriges Radio rapporterar i detta inslag om hur KBT-terapi erbjuds online och detta är ännu en utveckling mot ett mer digitalt samhälle som visar sig i allt fler sammanhang.

KBT-övningar hjälper dig att hitta balansen. I den här artikeln från Expressen får du veta mer om hur och du kan låta dig inspireras till att se om detta kan vara något för dig eller inte. Många människor använder just KBT-tekniken och har blivit hjälpta av det. På den här sidan i Sydsvenskan kan du läsa om de ofta långa väntetiderna på KBT-terapi och det är här privata psykologer kan göra ett jättejobb för att ge fler hjälp fortare.

Tänk så här när du ska välja terapeut eller psykolog

  • Kolla alltid upp hur du ska finansiera det hela i förväg. Då vet du exakt hur mycket du har råd att spendera och om du måste spara pengar för att kunna genomföra dina samtal. Tänk på att du ofta kan få stöd och hjälp via din arbetsgivare om du inte känner att du har råd privat. Många privata terapeuter och psykologer har dock avtal med landstinget vilket gör det ekonomiskt möjligt att gå dit.
  • Våga fråga vänner och familj. Att känna behov av att gå på samtal är inte något ovanligt. Det finns med andra ord inte något att skämmas över om du känner att du vill ta ansvar för din psykiska hälsa på detta sätt. Kolla runt med människor du känner om de har bra tips på en terapeut eller psykolog som har hjälpt dem. Kanske kommer det visa sig att det är det bästa du kan göra för dig själv och allt du visar dem som finns runt omkring dig är att du är villig att ta ansvar för din psykiska hälsa på riktigt.
  • Kolla gärna även på nätet efter tips. Du hittar mycket information där utöver saker som ”så hittar du balansen med smarta KBT-övningar”. På forum lämnar människor ofta information och rekommendationer om sin upplevelse med en viss psykolog eller terapeut. Läs gärna på flera sidor så att du kan vara säker på att du fått tillräckligt med grundläggande information för att kunna ta ett informerat beslut.
  • Se sist men inte minst också till att du förstått villkoren för din investering i ett antal samtal. Då vet du precis vad som gäller om du ändrar dig eller av andra orsaker måste ställa in samtalen. Ofta har psykologer erbjudandet att kunna komma dit och prata en gång innan du bestämmer dig. Ställ frågor kring allt du undrar över så att du vet vilka rättigheter du har och vad som gäller. Be någon du känner att läsa igenom villkoren tillsammans med dig om du känner dig osäker. Kanske ser de något som du har missat. Det ger en extra trygghet att ha fått ett par ögon till på texten.

Att ta personligt ansvar för sin psykiska hälsa

Att ta ansvar för sin egen psykiska hälsa är att vara smart och se till att man får ett så gott liv som möjligt. Det är helt enkelt något positivt som man ska vara stolt över. Det finns som tur är inte längre något stigma kring att besöka en psykolog, snarare är det så att allt fler öppet pratar om det och vill inspirera andra till att våga ta steget till att må bra och få verktyg för hur man ska göra de dagar man inte mår fullt så fint.

Så hittar du balansen med smarta KBT-övningar, lär dig meditera, besök en terapeut – oavsett vad det är du vill ha och som du tror passar dig så finns det garanterat hjälp att få. Så var stolt över den du är och över den du kommer att kunna fortsätta vara. Det är en styrka att välja terapi – i alla lägen.